It's time to talk

Hej fina blogg och bloggläsare.
Jag tror inte någon av er har missat hur, under de senaste dagarna, #metoo har blivit en växande trend på sociala medier.
Tyvärr är inte jag förvånad och jag hoppas innerligt att alla inser nu hur stort problem det faktiskt är med kvinnoförtryck och sexism-än idag, 2017!
Jag tänkte också därför, efter att ha funderat och bollat med mig själv under hela gårdagskvällen och morgonen idag, dela med mig av mina tankar och åsikter kring ämnet. Men även ta upp lite fakta.
Det är ett svårt inlägg, för mig, att skriva. Av olika anledningar, ämnet är hett och stort, det är lätt att misstolkas och många blir agressiva och känner sig kränkta. Jag kan inte styra hur andra känner och reagerar på något jag skriver. Ska jag tänka så till 100% (att jag inte vill riskera att någon ska känna sig kränkt) så hade jag aldrig kunnat skriva och publicera något. För alla hanterar, tolkar och ser saker på olika sätt, för vi är olika, har olika refernsramar och erfarenheter. Däremot ska jag försöka göra mig så tydlig som möjligt och ta upp saker ifrån olika perspektiv. 
Andra anledningar till att det är ett svårt inlägg är att jag är inte så påläst inom strukturer, patriaktet, feminismen osv. Det jag vet är av mina egna erfarenheter, vänner och deras erfarenheter samt tillförlitliga källor som jag läst saker från under årens gång. 
Jag har också svårt för generaliseringar och tycker att det är dubbelmoral av mig att sitta och generalisera när jag själv försöker sluta med detta. Vi kan inte döma alla i en grupp för något som inte alla har gjort. Jag tänker personligen att där alltid är en människa med ett obemött behov bakom ett dåligt beteende och jag önskar så mycket att vi kunde se den individen och möta hen där hen är. Det blir det dock svårare i detta ämnet, vilket jag tror många av er förstår, eller i alla fall kommer att förstå bättre varför med textens gång.
Med denna, lite längre än planerade, inledningen så säger jag varsågoda att ta del av mina tankar kring detta.

 
I Zara Larssons sommarprat, från Juli 2015, läser hon denna texten:

"Om jag möter dig, du man som inte är en våldtäktsman, som inte tänker kränka mig eller döda mig eller på annat sätt ta tillfället i akt för att du möter en ensam tjej, så är jag ledsen att du blir offer för min rädsla, att jag dömer dig där och då. Att jag har telefonen redo att ringa hem och nyckelknippan i knuten näve. Jag är ledsen att jag misstänkliggör dig bara för att du råkar vara man och ute och gå på samma ställe som jag. Men jag har tyvärr inte råd att chansa."
Av: Louise, äldre BLOGG/ny BLOGG.

Detta är en text som för många kvinnor känner igen sig i idag, inklusive jag själv. När jag postade denna på min facebook sida för något år sedan så fick jag ett starkt motargument där personen tyckte att vi (jag och många andra tjejer som hyllade texten för vi kände igen oss) skulle byta ut ordet man mot invandrare för att förstå hur generaliserande och dumt det lät.
För att möta detta och andra motargument så som "inte alla män" som många kränkta män använder sig av har jag kollat runt lite på internet. Komiskt nog landade jag på hejhejvardag igen (samma ägare som skrivit ovanstående citat). Inlägget hittar ni HÄR. Louise skriver bl.a
"Och alla dessa kommentarer om att man ska byta ut ordet ”man” mot ”invandrare” för att se hur ”bra det låter nu då!” – det är inte möjligt. Vi kan byta ut ordet ”man” mot vad som helst – tomat, barbiedockor, tubsockar eller invandrare – problemet blir då att texten inte stämmer. Det är inte invandrare som står bakom nästan alla våldtäkter, det är män.
Men för all del, låt oss säga att vi byter ut ordet ”man” mot ”invandrare”. Då skulle väldigt många plötsligt vara HELT överens om att invandrare är ett problem. Att det måste lösas. Att sånt här beteende inte är acceptabelt. Något måste göras! Men byter vi tillbaka till ordet ”man” igen så är texten åter kränkande… ”Inte alla män.” "
Självklart instämmer jag på Louise argument och mina tankar går som hennes.
Så nu när vi har gjort den saken klar så tänkte jag gå vidare till hur jag ser att kvinnor blir utsatta och förtryckta i det sexistiska samhället vi lever i.

Det handlar inte bara om våltäkter som händer en mörk natt i en gränd någonstans efter att någon varit ute och festat eller när en är ute på promenad på kvällen och det plötsligt hoppar fram en person från buskarna. Många våldtäkter och övergrepp sker i nära relationer, av familj, vänner, partners osv.
Men det handlar inte bara om våltäkter, hur sjukt det än låter i en mening.
Sexismen syns på fler sätt och är tex:
  • Att någon ropar saker efter en på stan som "bomb, bam den rumpan, wow ska du med hem och ligga?" osv.
  • Att någon kollar på dig och säger "ooh, är inte det lite kallt?" för hen tycker att du har för korta shorts eller en för kort klänning.
  • Att lyssna på musik där sångaren sjunger om att hen ska knulla det andra könet i röven, eller hugga ner sin partner för att hen varit otrogen. Innehåller texten att hen ska utsätta någon för något mot hens vilja eller slå personen-då är det sexistiskt helt enkelt. Fler exempel på låtar är HÄR och HÄR.
  • Att dra skämt som är på en persons, köns, bekostnad. Tex. "Hur många män krävs det för att byta en glödlampa?
    - Ingen. Låt kärringen diska i mörkret." "Vad har du gjort för fel om din fru kommer ut ur köket och skäller på dig?
    - Gjort kedjan för lång."
    Ett sexistiskt skämt är helt enkelt är skämt, där kontentan är att du ser ner på ett kön/att det är mindre värt, ska hållas inlåst eller behandlas mindre värdigt, än ett annat kön.
    HÄR och HÄR är länkar på texter där det finns forskning och mer tankar kring sexistiska skämt, varför det sker och hur farligt det verkligen är.
  • Att sitta och skratta och sjunga med när kompisar lyssnar på musik eller drar sexistiska skämt-det är sexistiskt.
  • Att säga till en person "du har en vecka på dig att höra av dig, sen ska vi knulla".
  • Att säga till någon "ska du verkligen ha på dig det där? Jag menar jag vet hur killar tänker och om det händer något får ju du skulden".
  • Att utnyttja situationen som upprstår i ett förhållande om du tycker om en person lite mindre än vad din partner tycker om dig, genom maktspel där bara du bestämmer tex. när ni ska pussas, träffas osv. (Källa ÅNGESTPODDEN).
Nej, nej och nej till det ovan! Snälla, förstå att alla dessa sakerna, och fler därtill, ökar den dåliga kvinnosynen och sexismen fortsätter.
Självklart, är det aldrig okej att bete sig som ovan, oavsett vilket kön du är.
  • En ska får ligga med hur många ocg vem en vill, om en vill ligga med 1 person fine, om en vill ligga med 30, 50, 200, 500 eller 1000 personer så är det också fine!
  • En ska kunna gå naken på stan mitt på dagen utan att du känner att du behöver ofreda personen och utan att det tolkas som att "åh kom och knulla mig nu".
Om vi kommer in på det här, extremt känsliga igen, med att kvinnor är dem som är mest utsatta av sexism och förtryck i dagens samälle. Så skulle jag vilja att ni tänker er, hur skulle det vara om det var tvärtom? Tänk för dig själv, sug på karamellen, försök vara ärlig mot dig själv.
Jag skulle vilja prata lite om Machokulturen också eftersom jag tror att många av anledningarna till att det är såhär är pga. den. Men inlägget börjar bli långt och min hjärna börjar sluta fungera så jag länkar istället till UNDERKEVLARETS förklaring HÄR, jag hoppas att ni som vill går in och läser!
 
Här kommer lite fakta och annan bra, vettig information som jag vill dela med mig av genom bilder:
 
Självklart är det två sidor, en man kan också bli utsatt för en kontrollerande kvinna som tjatar. Kvinnor uttnyttjar män och säkert andra kvinnor sexuellt osv. Det är en balans som är viktig att prata om, en balans som det är dags att vi hittar. Där alla känner sig trygga och bekväma med att säga nej och stå upp för sig själva om det inte känns bra. Där alla respekterar varandra och om en person säger nej. Ingen ska behöva gå rädd när en är ute. Alla ska känna att de kan prata om sina känslor och visa sig sårbara och osäkra utan att behöva lägga på en tuff, ytlig, hård fasad.

 
Det var det jag hade och säga om detta, just nu iaf, men ni kan vänta er många inlägg om detta i framtiden. Om jag håller igång bloggen vill säga.
 
Här är länkar till alla källor jag har använt mig av igen/också:
http://blogg.amelia.se/hejhejvardag/2016/07/04/inte-alla-man/
http://www.politism.se/kawa-zolfagary/sexistiska-skamt-ett-tecken-pa-dalig-sjalvkansla/
https://vetenskapsgrund.wordpress.com/2014/11/23/en-maste-val-fa-skamta-om-vad-som-helst/
https://www.acast.com/angestpodden/140-hampus-nessvold-gastar
http://underkevlaret.se/machokultur/
https://www.instagram.com/manforjamstalldhet/
https://www.instagram.com/underkevlaret/
 
Här är podscasts och böcker jag rekomenderar er och läsa och lyssna på om ni vill lära er mer eller bara ha något att känna igen er i:
Ta det som en man av Hampus Nessvold
Manskligt Podd
Ångestpodden
 
Vill ni veta mer så sök, google är bra ;).
 
 
Tills nästa gång-ta hand om er-kärlek!
 
 
Upp